piątek, 25 października 2013

Mistrzowie/ Mistrzynie słowa, cz.1

Kiedy myślę o osobach, które podziwiam za ich twórczość, jako pierwsi nie pojawiają się w mojej głowie wielcy poeci czy pisarze, lecz właśnie Ona.
Kobieta po prostu świetna we wszystkim co robi- Katarzyna Nosowska z zespołu Hey.
Wokalistka, tekściarka, felietonistka. Tytuł mojego bloga zaczerpnęłam właśnie z jednej piosenek jej zespołu.

Za mądra dla głupich,
A dla mądrych zbyt głupia.
Zbyt ładna dla brzydkich,
A dla ładnych za brzydka.
Za gruba dla chudych,
A dla grubych za chuda.

Spróbuj się domyślić gdzie to mam?
No gdzie?

Za łatwa dla trudnych,
A dla łatwych za trudna.
Zbyt czysta dla brudnych,
A dla czystych za brudna.
Zbyt szczecińska dla Warszawy,
A dla Szczecina zbyt warszawska.

Spróbuj się domyślić gdzie to mam?
No gdzie? No gdzie?


"Na żywo" miałam okazję podziwiać ją kilkukrotnie. Uwielbiam to, że po tylu latach na scenie, Nosowska zachowuje swoją naturalną nieśmiałość. Niewiele się rusza, malutko mówi, jednak przyciąga wzrok, wręcz magnetyzuje słuchaczy... Wielu ludzi jej zachowanie irytuje, wkurza, mnie- po prostu urzeka.

Ale kiedy pierwszy raz usłyszałam o zespole Hey? Chyba ok. 1997 roku, kiedy zadedykowali swoją piosenkę Moja i twoja nadzieja powodzianom.
Cóż 9 letnie dziecko, szalejące w tym czasie za Spice Girls mogło z tego zapamiętać? Mało, lecz nawet jako dziecko wiedziałam już, że to było dobre. :)


Dopiero przez teledysk do utworu 4 pory, puszczany wówczas często w telewizji, zakochałam się w Nosowskiej na amen! I kocham do dziś! Choć mam dwadzieścia kilka lat, zachowuję w sercu swoją nastoletnią fascynację, gdy chodzi o tę Panią. :)

Moją ulubioną płytą Hey'a pozostaje sic! z 2001 roku (to ta płyta z Cudzoziemką...)
Cisza ja i czas:

Antiba:
Mam być wdzięczna?
Za co pytam się
Za niepokój, za nieprzespane noce?
Za zwątpienia, za obiecany raj,
Na który ...
Mam być wdzięczna?
Za co pytam się
Za niepokój, za nieprzespane noce?
Za zwątpienia, za obiecany raj,
Na który pewnie nie zasłużę?

Może za to, że żyje właśnie tu,
Że kobiety mają coraz więcej praw?
Za internet, pokemony, DVD?
Za łagodną muzykę w radio?
Za tanie podróby drogich perfum?
Za możliwość płacenia w sklepach kartą?
Przenoszenie lektur na ekrany kin?
Supermarkety, promocje i obniżki?

Nie chcę ciastka z kremem,
Tortu i wisienki ,
Nie chcę bransoletek ,
Uwiera mnie sznur pereł...


Dojrzewanie dla dziewczyny jest szczególnie trudne. Nosowska uświadomiła mi, że bycie kobietą, niezależnie od wieku, zawsze będzie ciężkie. Oj, ile to wieczorów spędziłam, słuchając Heya!

Gdybyś był, a nie bywał,
Raz na jakiś czas,
Byłabym wreszcie czyjaś,
 Nie bezpańska, aż tak.
(...)
Gdybyś miał, a nie miewał,
 Czas i chęć i gest,
Byłabym na wyłączność,
 A nie - ogólnie dostępna.


W Imieniu dam, wersja "Unplugged":



Katarzyna Nosowska, kobieta z ostrym piórem i niesamowitym głosem. Po prostu kobieta absolutna!

Zespół Hey gra już 20 lat. Siłą rzeczy ich muzyka zmienia się, ewouluje. Boli mnie trochę serce, że tak bardzo się oddalili od mocnych, rockowych brzmień.... Jednak wciąż z rozkoszą słucham ich płyt.

Sama wokalistka przeszła tak wiele zawirowań w swoim życiu i dokonała tylu spektakularnych metamorfoz , że tymi wszystkimi doświadczeniami mogłaby obdzielić multum osób.


Nie pisują o niej na Pudelku, nie pozuje na "ściance" skąpana we fleszach fotoreporterów. Bywa tam gdzie chce (nawet u "błazna" Wojewódzkiego, zachowała niebywałą klasę) i gdzie powinna być. Nie angażuje sobą, mówi co trzeba i to co myśli. Dla mnie już zawsze będzie mistrzynią słowa, nie tylko przez wzgląd na moje dziecięce nią zauroczenie. Tak czasem myślę, że Nosowska mnie wychowała, nie w sensie dosłownym oczywiście, lecz takim... duchowym? Mentalnym? Oczywiście towarzyszyło jej wiele innych osób, o których kiedyś, być może, będę mogła napisać. Lecz ona zawsze pozostanie tą najważniejszą! Wiem, nawrzucałam filmików jak szalona (i tak się powstrzymuję!), ten będzie ostatni: utwór do pierwszego tańca mojego i Małżonka.




3 komentarze:

  1. Jestem, nie bywam, nie wiem co tak na kobiecy los marudzisz.

    OdpowiedzUsuń
  2. Też ją uwielbiam. I podobnie jak Ty, pierwsza piosenka jaką w jej wykonaniu pamiętam to "moja i Twoja nadzieja".

    OdpowiedzUsuń